8. marts-taler

Marion Pedersen, tidl. MF, Venstre:

Hvordan kan man både være borgerlig/liberal og gå ind for at kriminalisere sexkøb?

Det spørgsmål har jeg fået stillet mange gange, og det er også det, jeg er blevet bedt om at sige noget om her.
Egentlig undrer det mig, hver gang jeg får spørgsmålet, for jeg synes, at jeg med lige så god ret kan tillade mig at stille modspørgsmålet: "Hvordan kan man kalde sig et civiliseret, oplyst og kærligt menneske og samtidig synes, at det er i orden at købe et andet menneske - kvinde eller mand - for at bruge dets krop til egne lyster"?

Når jeg går ind for kriminalisering af kunderne er det fordi:

man i et civiliseret samfund ikke bør acceptere, at man kan købe et menneske som en anden vare.

Uanset om man er i prostitution "frivilligt" eller er tvunget af en, som på en eller anden måde har magt over en, tager man skade på sjæl og krop; det viser alle undersøgelser. Mellem 60 og 70 % af alle prostituerede lider af posttraumatisk stresssyndrom!

Hvis kvinder er i prostitution for at tjene penge til misbrug af enten stoffer eller alkohol, hjælper vi dem ikke ved, at de så lovligt kan fortsætte deres misbrug ved at tjene penge på den måde. Vi burde i stedet hjælpe dem ud af misbruget.

Ingen kvinder ønsker, at have sex med mange fremmede mænd hver dag, og de ville ikke have det, hvis det ikke var for pengenes skyld - uanset om de selv kan beholde dem eller ej.

Vi er mange, der var glade for kvindefrigørelsen i 70'erne, men hvor meget ligestilling har vi egentlig, når mænd (og desværre også mange kvinder) stadig synes, at det er i orden lovligt at kunne købe et andet menneske?

De fleste penge i prostitution er sorte penge, og en stor del bliver videreformidlet i det kriminelle miljø.

I forhold til ungdommen, hvor vi desværre ser flere og flere komme ud i prostitution for at få de statussymboler, som alle andre har, er det også et forkert signal at sende, at det er OK at købe et andet menneske.

Man hører ofte flosklen "Prostitution er verdens ældste erhverv". Det er det værste sludder.

Prostitution er ikke og har aldrig været et erhverv. Prostitution og alle andre erhverv har intet til fælles. Man kan ikke blive uddannet til prostitution, man kan ikke sendes i praktik i prostitution, man kan ikke sendes i arbejdstræning som prostitueret, man kan ikke anvises arbejde som prostitueret, hvis man er arbejdsløs, man er ikke beskyttet at arbejdsmiljøloven, selv om man ville kunne påberåbe sig skader af gentaget ensidigt arbejde og ubekvemme arbejdsstillinger, og sådan kunne man blive ved.

En af de andre floskler er, at "man skal (som kvinde) være glad for, at der findes prostituerede, ellers ville der være mange flere voldtægter". Sludder og vrøvl, de, som har den trang, gør det under alle omstændigheder, og mange prostituerede bliver da også direkte voldtaget af deres "kunder".

Jeg nægter også at tro på, at mænd skulle have specielt sværere ved at styre deres sexlyst end kvinder, det ville da også være dybt beskæmmende, hvis det var tilfældet!

Til sidst vil jeg sige, at jeg synes, sex mellem to ligeværdige personer, som dyrker det for begges fornøjelses skyld, er noget af det skønneste, man kan opleve - men handel med sex er lig med seksuel vold, og det bør vi ikke acceptere i et moderne, oplyst samfund.

Marion Pedersen
Fhv. MF (V)